jak szukac oszczednosci w firmie

Jak szukać oszczędności w firmie?

Wysokie wydatki firmowe spędzają sen z oczu niejednego przedsiębiorcy. Niektórych, stałych kosztów prowadzenia działalności nie da się obniżyć. Gdzie i w jaki sposób szukać oszczędności w prowadzeniu małego i dużego przedsiębiorstwa?

Koszty prowadzenia firmy

W większości małych i średnich przedsiębiorstw do najważniejszych kosztów prowadzenia działalności należą ubezpieczenia obowiązkowe (ZUS) oraz podatki (podatek dochodowy, podatek VAT, podatek CIT dla spółek). Są to koszty, regulowane prawnie, których nie można uniknąć. Kolejne, potencjalnie wysokie opłaty, wiążą się np. z: wydatkami na wynajem biura, zatrudnianiem pracowników, kosztami mediów i zakupu sprzętu. Mówiąc krótko, prowadzenie firmy to nieustanne balansowanie pomiędzy koniecznością opłacania stałych wydatków a próbami ograniczania pozostałych kosztów. Czy istnieją skuteczne metody oszczędzania na najważniejszych, firmowych wydatkach?

 

Prowadzenie działalności – w jaki sposób oszczędzać?

Wybór odpowiedniej metody oszczędności zależy od wielu czynników m.in. od charakteru, wielkości, typu działalności firmy oraz od ilości zatrudnionych pracowników. Rozwiązanie, które sprawdzi się w malej firmie, może okazać się nieskuteczne w spółce prawnej. Istnieje jednak kilka podstawowych metod oszczędzania na wydatkach firmowych. Wskażmy te, które są najczęściej stosowane:

  • ograniczenie kosztów wynajmu powierzchni biurowej poprzez pracę z domowego biura lub skorzystanie z tzw. biur coworkingowych (wynajmowanych przez kilka osób),
  • negocjowanie stawek: wynajmu, abonamentu na media, zakupu w hurtowniach itp.,
  • leasing lub zakup używanego sprzętu biurowego dobrej jakości,
  • przechowywanie firmowej dokumentacji w formie cyfrowej (w zakresie, na który pozwala aktualnie obowiązujące prawo) i wysyłka faktur za pomocą poczty on-line,
  • hurtowy zakup materiałów biurowych,
  • wybór i zakup sprzętu energooszczędnego (oświetlenie biura).

 

Firma – na czym nie warto oszczędzać?

Istnieją też elementy działalności, w przypadku których oszczędność może paradoksalnie spowodować jedynie straty. Oto usługi, produkty i wydatki, na których – dla odmiany – nie należy oszczędzać:

  • Prowadzenie księgowości: jedna z najważniejszych usług, niezbędna do sprawnego funkcjonowania firmy. Na samodzielne prowadzenie księgowości decydują się zazwyczaj osoby prowadzące jednoosobowe działalności gospodarcze. Jeżeli posiadamy wystarczającą wiedzę i doświadczenie, możemy pozwolić sobie na obcięcie tego istotnego wydatku. W pozostałych przypadkach zdecydowanie odradza się rezygnację z profesjonalnych usług księgowej lub biura rachunkowego.
  • Zatrudnianie pracowników – w przypadku średnich i dużych, specjalistycznych przedsiębiorstw, zatrudnienie dobrych pracowników to konieczność. Oszczędność na wynagrodzeniu może poskutkować rezygnacją pracownika lub zatrudnieniem osoby o niewystarczających kompetencjach.
  • Zakup sprzętu specjalistycznego – jeśli podstawą działania firmy jest praca na specjalistycznym sprzęcie (branże produkcyjne, branża IT), zdecydowanie nie warto szukać oszczędności na zakupie produktu gorszej jakości.

To tylko trzy, podstawowe elementy działalności, w których należy powstrzymać się przed ograniczaniem wydatków. Każda firma musi podejść indywidualnie do kwestii oszczędności i zadbać o to, by ograniczanie wydatków nie wpłynęło negatywnie na wydajność pracy i jakość oferowanych produktów lub usług.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Identyfikator *
E-mail *
Witryna internetowa